Mariia Mustalammi

Työergonomian ei tule perustua yhteen työasentoon, oli tuo asento sitten kuinka ideaalinen tahansa. Harvemmin työtä voidaan tehdä tuossa yhdessä ideaalisessa asennossa muutenkaan. Asian voisi kiteyttää seuraavalla: ”Mikä on paras asento työssä?” Vastaus on: ”Seuraava”. Yksinomaan istuminen ei ole hyvä, muttei myöskään seisominen. Vaikka monesti puhutaan juuri istumatyön haitoista, myös seisomatyöllä voi kipeyttää itsenä. Varsinkin, jos ergonomiaan ei ole kiinnitetty huomiota. Fakta on, että istuminen pitkiä aikoja paikallaan hidastaa verenkiertoa, jumittaa helposti niskalihakset ja väsyttää selän. Myös pitkään paikallaan seisominen altistaa ongelmille, seisomatyössä lonkat, jalat sekä selkä rasittuvat.

Hyvänä ohjenuorana pidetään esim. näyttöpäätetyötä tekevälle, että työajasta puolet istuttaisiin ja puolet seistäisiin. Tähän voi tähdätä aloittaen vaikka pieniä pätkiä istumista ja seisomista vuorotellen, esimerkiksi seisomalla vartin joka tunti. Ja jos seisten työskentely tuntuu aluksi huonolta, voi aloittaa vaikka vain viiden minuutin pätkistä.  Ja muistakaamme, että istuminen on myös monesti opittu tapa, mistä pitää tietoisesti opetella pois. Sähkösäätöinen työpöytä eli sähköpöytä mahdollistaa ergonomisen työskentelyasennon sekä istuen että seisten antaen mahdollisuuden työskennellä juuri itselle sopivissa asennoissa. Sähköpöydät mahdollistavat myös useamman henkilön ergonomisen työskentelemisen samassa työpisteessä, koska työpisteen saa säädettyä aina kullekin henkilölle sopivaksi. Sähköpöydän käytön kanssa kulkee käsi kädessä seisomatyön kuormitusta vähentävä seisontamatto. Hyvänä vaihtoehtona pidän myös aktiivilautaa, mikä tasapainottaa seisomista ja mukautuu oman painon mukaan. Aktiivilauta auttaa seisomaan oikein, eivätkä selkä ja jalat rasitu liikaa. 

Omaa kehoa tulee kuunnella ja tunnustella. Itse tein omalla työpisteelläni testin, aloin loppukesästä tehdä enemmän näyttöpäätetyötä seisten. Aiemmin vaivanneet niska- ja hartiakivut hävisivät vieden myös jännityspääsäryt pois. Myös vireystasoni parani, varsinkin iltapäivän puolella seisomatyötä tehdessä pysyy paremmin työvireessä. Syksyllä testiksi itselleni istuin enemmän. Niska- ja hartiakivut palasivat.  Päivän mittaan monilla saattaa työskentelyasento ja ryhti ”lysähtää”.  Itseni kohdalla tämä tarkoittaa, että aika-ajoin tietoisesti korjaan työskentelyasentoani. Vaikka käytössäni on hyvät välineet ergonomisen työskentelyasennon toteuttamiseksi, kuten edellä mainitut sähköpöytä ja seisontamatto, tulee niitä myös käyttää oikein ja oikeilla säädöillä. Itse välineet kun eivät tee ketään autuaaksi. Meiltä ergonomiatuotteet saa kuitenkin hankittua helposti ja opastamme niiden säädöissä ja käytössä.  Jos kertainvestointina sähköpöytäkokonaisuuden hankkiminen tuntuu suurelta, on ne mahdollista saada myös vuokraperiaatteella. Ergonomiatuotteita on myös mahdollista saada veloituksetta yrityksenne henkilökunnalle testattaviksi. Lopuksi, tarkistapa oma työasentosi juuri nyt kun luet tätä. Tarvitaanko korjausliikettä? Tai liikettä ylipäätään tuolista ylös? Liike on parasta lääkettä.

Mariia Mustalammi
Ergonomia ja toimistotarvikkeet

Yhteistyössä